building in time | proposal
Vorankündigung für mögliches Lehrangebot im Verlauf des Wintersemesters
Kompakt-Seminar für Bachelor + Masterstudium
Teilnehmerzahl: ca. 20 / 2 x 10 teams | Kommunikation: Sprache englisch
Termine: noch offen | Kompaktphasen in Präsenz: vor. ab Dez 24 bis ca. März 25
Auswahlverfahren: wird noch bekannt gegeben
Bei Interesse an einer Teilnahme schreiben Studierende bitte eine Email mit ihren Kontaktdaten und Angaben zum Studienabschnitt an:
seminarbewerbung.irge@irge.uni-stuttgart.de
proposal
Das Seminar soll eine zeitliche Perspektive auf die Architektur eröffnen, die ein neues Licht auf einige Hauptwerke unserer Profession und damit auch auf unsere Profession selbst wirft. Architektur wird dann nicht mehr als unveränderlich und invariabel erscheinen, sie wird in Bewegung gesetzt. Wir werden uns fragen, ob wir Gebäude als etwas zu Fertigstellendes betrachten müssen, ob wir architektonische Projekte nicht als hoffnungslos statische Objekte, sondern als immerwährende Baustellen betrachten können, die unvollendet bleiben werden.
The seminar seeks to establish a temporal perspective on architecture, shedding new light on some major works of our profession and through this, on our profession itself. Architecture will cease to appear immutable and invariable; it will be put in motion. Asking whether we must think of buildings as ever possibly completed, we may conceive of architectural projects not as desperately static objects but as perpetual construction sites, ever unfinished.
Among academic architects two potentially useful time-honouring terms have been in occasional use – synchronic and diachronic. Linguists invented the words to describen two ways of studying the history of a language – the way all fit together at one point in time (synchronic), or the way they developed over time (diachronic). Architectural historians adopted the same usage. Buildings of the past can be studied in terms of how they worked and interacted at one time, or in terms of how they evolved over time. A common criticism of the historians is that they should study the past the way designers study the present – synchronically, in terms of immediacy. I would make the opposite argument, that designers should study the present the way historians study the past – diachronically, in terms of change over time. (Steward Brand, How Buildings Learn)
The research program that Brand suggests here is something we will follow up on in the seminar Building In Time. We will look at ten rather famous buildings – so called masterpieces – all of them built in the last 100 years. There is ample writing about these buildings, yet the vast majority of it can be considered synchronic. Our approach will investigate the relation to time these buildings display, both in their actual use and in their conception. It will attempt to comprehend time through investigations into construction, context, and program. The result of the seminar will be presented as a collection of archival documents, some of them selected, some of them reworked. (A.V. 2024)